TrA.Subject

TrA.Announcement

Selvom vi kalendermæssigt går mod mørkere tider, går ForSea mod lysere. Vækst, optimisme og øget rejselyst er tre nøgleord, der beskriver den nuværende situation. ForSea nærmer sig med stormskridt niveauet fra 2019 med 7 mio. rejsende – og der er stærk tiltro til fremtiden.  

Nu hvor samfundet har lært at håndtere den nye situation efter pandemien – størstedelen af os er vaccineret og rejserestriktionerne lettes – så stiger rejselængslen, og mange begynder igen at sejle over Sundet. ForSea oplever en markant stigning på ture mellem Danmark og Sverige (+117% sammenlignet med juni-aug. 2020). Et niveau, der er højere end i 2019, før epidemien ændrede rejsebilledet og ferier og oplevelser i lokalområdet blev meget populære.

Det virker desuden som om, at det svenske fænomen "Ture" (red. hvor man ikke går i land men bliver ombord og sejler frem og tilbage) har inspireret danskerne, som nu i højere grad tager på "One day cruise". Selv weekendture mellem Danmark og Sverige er steget kraftigt (+87% sammenlignet med juli 2020).

ForSeas Corona-forholdsregler for passagerer og personale har i hele perioden skabt et trygt miljø på overfarterne, så passagererne har kunnet shoppe og nyde restaurant- og barbesøg både inden for og uden for på færgen. Det har kunnet mærkes på salget ombord.

Vi nærmer os med stormskridt niveauet fra 2019 med 7 mio. rejsende. Det har været fantastisk at gense alle de forventningsfulde gæster. Vi glæder os over de mange rejsende, der shopper og besøger vores restauranter. For os er det også et bevis på, at vi under hele pandemien har kunnet tilbyde en sikker overfart. Det føles trygt at rejse med os, og vi mærker igen rejselysten og længslen efter oplevelser hos vores passagerer, fortæller Kristian Durhuus, CEO hos ForSea. 

 Ændrede vaner
Siden pandemien startede, har den meste trafik på ForSeas hjemmeside været relateret til Covid. Men også her ser ForSea en forandring. Nu søger passagererne igen information om rejsen. Rejselysten er simpelthen vendt tilbage. Det afspejler sig også i statistikken, hvor man kan se, at bilrejsende fra Danmark til Sverige stort set er tilbage på normalniveau. Dog er svenskere, der rejser med bil over Sundet, ikke helt tilbage i på samme niveau. De foretrækker "at tura" eller tage på dagsture til fods i Helsingør og omegn.   

Efteråret ser lyst ud
Med en biltrafik som gradvist er kommet igen gennem rejser til og fra Tyskland, weekendture mellem Danmark og Sverige og den fortsat store interesse for shopping ombord, ser ForSea ind i et travlt efterår. Et efterår, hvor passagerne kan se frem til fortsat hyppige afgange, indarbejdede sikkerhedsrutiner og en tryg overfart for alle ombord.

ForSea i tal - sommeren 2021

Juni-august 2021 sammenlignet med samme periode i 2020:

Rejsende med bil

+23% biler mellem Helsingør-Helsingborg
+87% biler på weekendtur til Sverige og Danmark
+94% visninger af destinationssider på forsea.dk
+23% visninger af destinationssider på forsea.se

Tura

 

+117% passagerer som ´turer´/ cruiser
+58% visninger af ´ture´/cruise-sider på forsea.se

Restaurant og bar

+52% gæster i Waves Restaurant på Aurora
+92% øget omsætning i udebaren på Aurora
+23% visninger af restaurantsider på forsea.se

For yderligere information kontakt: +46 (0) 42 18 60 00 alt via presscontact@forseaferries.com

 

Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, som består af de fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Færgerne er miljøvenlige og udrustet med katalysatorer. Aurora og Tycho Brahe er begge konverteret til eldrift for en investeringssum på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk under EU, har støttet med ca. 120 mio. SEK.

I 2019 transporterede ForSea 7 mio. passagerer og 1,3 mio. personbiler, 440.000 lastbiler og 16 .000 busser og rutebiler. Det svarer til 20% af de køretøjer, der krydsede Øresund[1] 2019. Overfarten fremmer integrationen og væksten i Øresundsregionen og drives af 600 medarbejdere, som dagligt arbejder for en sikker og effektiv forbindelse mellem Sverige og Danmark. Målet er at gøre rejsen så nem og behagelig som muligt – og reducere CO2-udledningen med 65% mod normal drift uden batterier. Forbindelsen bidrager derudover med at skabe omkring 2000 job-muligheder
i regionen. Kristian Durhuus er CEO for ForSea AB, som er ejet af investeringsspecialisten First Sentier Investors.

[1]  Det samlede antal overfarter på Øresundsbroen og ForSea Helsingør-Helsingborg-ruten.