ForSea anerkendes for sine ambitiøse bæredygtighedsmål
For ca. to år siden implementerede ForSea batteridrift på to af sine færger, og har igennem længere tid arbejdet ufortrødent med sine ambitiøse miljømål. Og dagligt drives virksomheden efter devisen ”Den blå vej er også den grønneste”. Som en del af deres bæredygtige rejse, opnåede de i december 2019, som det første rederi i Sverige, at blive MSC- og ASC-certificeret. Nu hædres de med den ærefulde pris Guldfisken, som uddeles af MSC-/ASC-organisationen.
26 ton MSC-/ASC-certificeret fisk og skaldyr
ForSea har stor restaurant- og cafévirksomhed ombord og indkøber årligt anselige volumener af råvarer. Samlet set serveres 26 ton MSC/ASC-certificeret fisk og skaldyr hvert år og sammenlagt er hele 23% af råvarerne, som sælges ombord, certificerede (dette inkluderer øko-mærkede, KRAV og Fair Trade artikler). Der foreligger en klar plan for at minimere miljøpåvirkningen fra mad ombord. Dette indebærer bl.a. en øgning i andelen af certificerede og lokalt producerede varer, servering af klimasmart mad og reduktion af madspild. En certificering ifølge MSC/ASC standarden for sporbarhed indebærer at fisk og skaldyr kommer fra bæredygtigt fiskeri og at man i praksis kan spore fisken hele vejen tilbage til havet. Processen inkluderer bl.a. kontrol af leverandører, særlige rutiner ombord samt uddannelse af personale. Alt sammen for at kunne efterleve de krav, som en certificering stiller, og samtidig at kunne fungere som gode ambassadører for bæredygtigt fiskeri.
”Vi er stolte over og glade for at modtage udmærkelsen Guldfisken af MSC/ASC-organisationen. Netop MSC-/ASC-certificeringen, og beslutningen om udelukkende at servere certificeret fisk og skaldyr, var et led i vores systematiske bæredygtighedsarbejde med FNs Globale Verdensmål 12 og 14. Det er en anerkendelse, som betyder meget for os, og som viser at alle kan gøre en forskel for fremtiden. Vores bæredygtighedsarbejde i ForSea er centralt og engagerer alle i virksomheden. Vores sømandshjerte slår naturligvis et ekstra slag for havet og dermed også det, der findes under overfladen. Det føles derfor ekstra rart at få æren af at modtage Guldfisken. Det motiverer os i vores videre arbejde for miljøet, såvel over som under vandoverfladen”, siger Susanne Kaarnimo-Knight, CCO hos ForSea.
Motiveringen fra juryen lyder: ”Som det første rederi i Skandinavien har de valgt udelukkende at servere MSC- og ASC-mærket mad fra havet. Bølgebrydende Aurora, havets vogter, sætter kursen mod bæredygtighedens strand og en blå fremtid. Alle mand på dæk!”
Helsingør-Helsingborg överfarten är regionens flytande bro bestående av de fem färjorna Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV och Mercandia VIII. Färjorna är miljövänliga och utrustade med katalysatorer. I tillägg till detta är Aurora och Tycho Brahe båda konverterade till batteridrift för en total investeringskostnad om ca MSEK 300. INEA, ett förvaltningsorgan för innovation och nätverk inom EU har stöttat investeringen med ca MSEK 120. 2019 transporterade ForSea 7,0 miljoner passagerare samt 1,3 miljoner personbilar, 440 000 lastbilar och 16 000 bussar. Detta motsvarar 20% av de fordon som passerade över Öresund[1] 2019. Överfarten främjar integrationen och tillväxten i Öresundsregionen och drivs av 550 medarbetare som dagligen arbetar för en säker och effektiv förbindelse mellan Sverige och Danmark med målsättning att göra resandet så behaglig som möjligt. Förbindelsen bidrar därutöver med att skapa omkring 2000 arbeten i regionen. Kristian Durhuus är CEO för ForSea AB som ägs av investmentbolaget First Sentier Investors (fd First State Investment).
Kontakt presscontact@forseaferries.com for yderligere information.