En bæredygtig færgerute

ForSea driver en bæredygtig færgerute og anvender moderne teknologi for at reducere miljøpåvirkningen, mens der løbende arbejdes med at styrke Øresundsintegrationen. ForSea er miljøcertificeret efter ISO 14001:2015-standarden.

Fra 2007 har færgerne på ruten som de første i verden levet op til de emissionsregler fra SECA, som blev obligatoriske i 2015. Derudover arbejder koncernen løbende med at nedbringe CO2-udledningen og færgedriftens påvirkning af havmiljøet til gavn for Øresundsregionen. ForSea har iværksat konvertering til batteridrift på de to færger Tycho Brahe og Aurora med henblik på at reducere færgernes miljøpåvirkning yderligere.

ForSea og færgeruten bidrager endvidere til lokalsamfundene på begge sider af Øresund gennem jobskabelse og støtte til kultur, uddannelsesområdet og erhvervslivet.

Rejsen over Øresund er også rejsen mod zero-emission

Sveriges langsigtede klimamål er helt at ophøre med nettoudslip af drivhusgasser i 2045. Det mål vil ForSea nå inden da.

”Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet,” siger Johan Röstin, CEO i ForSea. ”Vi har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil.”

Vores bæredygtighed

En grønnere rejse

Den 9. november fejrer vi et år med batteridrift på Tycho Brahe og Aurora.

I løbet af dette år er CO2-udslippet faldet med hele 16 000 tons! Det betyder, at alle levende væsener på land og under kølen kan glæde sig over et fredeligere miljø uden forstyrrende støj og irriterende vibrationer.

Dette gør os til verdens første højintensive batteridrevne færgelinje – mindst ligeså hurtig, sikker og punktlig som altid, men langt mere venlig i forhold til miljøet og vores elskede sund. Vores batteridrevne færger er blot det første skridt i forhold til vores bæredygtighedsrejse mod en endnu bedre færgelinje. Vi nøjes ikke med destinationen Helsingborg-Helsingør – vi tænker på fremtiden - for din skyld, for hele regionen og for vores miljø.

Ansvarsfuld genanvendelse

Vi arbejder til stadighed på at reducere vores affald og arbejder konstant på at tage mere ansvar og blive mere miljøvenlige.

For eksempel havner alle vores biologiske rester fra køkkenet på biogasanlægget i Helsingborg, hvor det omdannes til biogas og biogødning!

Vidste du… at 1 kg madaffald kan få en gasbil til køre 1,3 km!?

I dag er ca. 50% af alle vores engangsartikler, som udleveres til vores rejsende, lavet af biobaseret materiale – og ved årsskiftet vil dette tal være 100%.

Vidste du… at det er muligt at lave engangsartikler af både majsstivelse og sukkerrør!?

For os er det en selvfølge, at vi tager ansvar og ikke pumper affald ud i havet. Det såkaldte sort- og gråvand transporteres i land via det kommunale afløb, mens olieholdigt vand sendes til Stena Recycling for videre håndtering.

Bæredygtig energi

Fra den 1. januar 2019 er al vores elektricitet i virksomheden helt grøn. Det betyder, at den el vi køber, kun kommer fra ikke-fossile brændstoffer såsom vand, vind og sol. 

Takket være denne ændring sparer vi miljøet for ca. 300 tons CO2 mere end hidtil. Udover at kontrollere og have styr på vores energikilder arbejder vi også på at reducere vores energibehov. Til dette arbejde har vi etableret to forskellige grupper, der består af personale fra forskellige afdelinger.

Vidste du… at 300 tons CO2 modsvarer ca. 100 flyrejser til Thailand t/r!?

ECO-drivinggruppen er en samling nautiske befalingsmænd, der sammen arbejder med forskellige strategier for at finde den mest optimale og mindst energikrævende måde at få skibene til at sejle mellem Helsingborg og Helsingør. For at hjælpe på denne front blev der i løbet af året installeret et nyt energimålingssystem, der har viste sig at være meget effektivt, og efter det nye målesystem er taget i brug, har ECO-drivinggruppen været i stand til at reducere forbruget med mellem 5-10%. 

Ud over ECO-drivinggruppen har vi også en gruppe teknikere, der arbejder med spørgsmål i forhold til energibesparelse. Deres opgave at finde tekniske løsninger, der reducerer energiforbruget. De har for eksempel udskiftet belysning, frekvensstyrede pumper og installeret induktionsovne. Sammen har de i løbet af året fundet løsninger, der har reduceret forbruget med ca. 400 000 kWh.

Vidste du… at 400 000 kWh svarer til ca. halvdelen af det samlede forbrug på land i Helsingør!?

Klimatsmart mad

Mad har en stor påvirkning på vores miljø, og derfor er det en meget vigtig del af vores bæredygtighedsarbejde.

I køkkener, cafeterier og restauranter er der et stort fokus på at blive mere klimasmarte. Vi bruger primært lokalproducerede fødevarer og øger hele tiden antallet af certificerede produkter. Kokkene arbejder med løsninger som servering af mere klimasmart kød og mere vegetarisk.

Vi serverer naturligvis hverken rød- eller gulklassificerede fisk. Derfor serveres der for eksempel ikke ål på vores julefrokostbord. Andelen af MSC- og ASC-certificerede fisk ligger i dag tæt på 65% og fra april 2020 vil tallet være 100%. Det skal nemlig være nemt for vores gæster at træffe det rigtige valg!

Social bæredygtighed

Det er ikke kun i forhold til vores fartøjer, at vi arbejder for et bedre miljø. Vi hjælper også med at skabe et bedre miljø for os mennesker. Vi tager et socialt ansvar både i vores nærmiljø og på vores produktionssteder. Læs mere om nogle af vores projekter.

Seabin
I november sidste år blev vi hædret med den prestigefyldte pris ’Helsingborg Stads Miljöpris’. Vi valgte at reinvestere pengene i miljøet og Helsingborg, og installerede derfor en Seabin i Helsingborg havn. 

En Seabin er en slags skraldespand, der ligger med sin åbning i havoverfladen. Konstruktionen er fastgjort til kajen og har en lille pumpe i bunden, der suger havvandet ind gennem åbningen. Skrald, der har en størrelse på 2 mm – 30 cm får plads i Seabin’en, der kan rumme 20 liter skrald. Den er i øjeblikket placeret ved Pub Ro i den nordlige del af havnen og tømmes dagligt af Helsingborg Yacht Club.

Igennem mange år har havet været benyttet som affaldsdepot og konsekvenserne er ødelæggende. Med vores Seabin ønsker vi at ’rydde op’ og fjerne en lille del af alt det skrald, der flyder rundt, og samtidig skaber vi forhåbentlig engagement og kundskab blandt almenheden.

Arbejdet imod et "grønnere" hav er i fuld gang!

Havrejsen
Et af vores mere langsigtede mål er at bidrage til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling nr. 14, der sigter mod bæredygtige have – og her har vi været med i projektet Havrejsen. 

Havrejsen forløber over en uges tid hvert år forskellige steder i Sverige. Dykkere fra hele landet samles for at undersøge, hvordan det står til med vores hav og søer. I år var det Helsingborgs Sportsdykkerklub og Helsingborg som by, der var værter for arrangementet, og vi ville naturligvis også at være med samt bidrage til projektet.

På ForSeas regning udførte dykkerne forskellige undersøgelser. En af undersøgelserne havde for eksempel til hensigt at se, om det har været positivt for det marine liv at forstærke kajen i Helsingør med store stenblokke i stedet for at have glatte overflader. Resultatet viste, at valget af stenblokke var en succes i forhold til et rigt og sundt dyre- og planteliv.

Dykkerne lavede også målinger af undervandslyden fra vores fartøjer for at se, om støjen under vandet blev reduceret ved batteridrift. Også her viste resultatet sig at være meget positivt. Ikke alene kan alle på land nyde vores stille fartøjer, men også under vandoverfladen er det blevet mere roligt og støjsvagt.

Starting Chance
Vores vinkoncept Selected Wines består af udvalgte vine hvor der er taget hensyn til kvalitet, bæredygtighed og socialt ansvar. Med dette koncept bidrager vi til en hjælpeorganisation i Sydafrika, hvor børnene er i fokus.

Bæredygtighed handler ikke kun om miljøet men også om socialt ansvar, og vi har valgt at støtte hjælpeorganisationen Starting Chance. Organisationen retter sig mod børn i børnehaveklassealderen i nogle af Kapstadens mest udsatte områder. Starting Chance giver børnene en mulighed for at være i trygge, sikre rammer i dagtimerne og samtidig forberede dem til skolestart. Vi ønsker at tage et ansvar, der strækker sig længere end selve salget af vinen, og derfor bidrager vi med et beløb til Starting Chance for hver vinflaske, der sælges.

Banebrydende teknologi lader hurtigt og grønt

ForSea har valgt at anvende grøn el fra ikke-fossile kilder som vind, vand og sol til opladning af sine batterier. Dermed undgås skadelig udledning af f.eks. partikler fra de to batteridrevne færger. Samlet set reduceres rederiets udledning med cirka 65%, idet Aurora og Tycho Brahe sejler flere ture på ruten end de øvrige færger.

En fuldautomatisk, laserstyret robotarm kobler færgerne til opladning hver gang de er i havn. Det sikrer 5-9 minutters effektiv opladningsproces for hver 20-minutters overfart og betyder, at færgerne også fremover kan sejle hyppigt og til tiden.

100% Electric Ferry Crossing | Fully Charged 4k
Transforming maritime transportation in sustainable ways

Lad bilen på 20 minutter

Benyt Clever ladestationerne ved drive-in i Helsingborg og lad din bil til 80% kapacitet på ca. 20-30 minutter. 

Du finder ladestationerne på følgende koordinater: 56°02'22.5"N 12°41'42.2"E

Projektet er delfinansieret af Klimatklivet, igennem Naturvårdsverket.

Lad din bil let og enkelt

I samarbejde med elladeoperatøren Clever har vi etableret Sveriges største bilmærke-uafhængige ladeplads med hurtigladning. Ladepladsen er placeret ved vores drive-in i Helsingborg (Bredgatan 5), og består af 5 hurtigladestationer med 10 ladepladser. Du kan enten tanke inden du kører ombord på færgen, eller benytte ladestationerne efter du er kørt i havn i Helsingborg.

Tag blot tredje afkørsel i rundkørslen, umiddelbart efter tolden i Helsingborg - ladepladsen ligger venstre side. 

Kom forrest i køen

Når du lader på vores ladestationer, kommer du forrest i køen, når der køres ombord på færgen til Helsingør. Kør til manuel betjening og vis dit ladekort.

For at kunne lade på ladestationerne, skal du bruge et ladekort fra Clever. Har du ikke allerede et ladekort, kan du købe et kontantkort i vores reception i Helsingborg for 150 SEK (inden for almindelig åbningstid), eller bestille et kort via Clevers webshop. Kortet fungerer til hele Clevers ladenetværk i Sverige, Danmark og Tyskland og er tanket med en værdi på 100 SEK.

Hvorfor er batteridrift bedre for miljøet end traditionelle drivmidler?

Ved brændstofdrift skaber vi vores egen el igennem dieselmotorerne. Præcis som ved andre fossile brændstoffer, udleder forbrændingen af diesel kuldioxid, svovldioxid, nitrogenoxid og partikler, som alle har stor påvirkning på vores miljø. Ved batteridrift derimod lades batterierne af el, som produceres i land. Udledningen herfra afhænger af produktionsmetode. Vi har valgt grøn el, baseret udelukkende på ikke-fossile kilder som vind, vand og sol, og emissionen er derfor lig nul på begge vores batterifærger. Totalt på overfarten har vi mindsket udledningen med omkring 65%, da Aurora og Tycho Brahe sejler flere ture end de andre færger. 

En anden fordel som batteridrift har i forhold til dieseldrift er, at energiforbruget mindskes, og effektivitetsniveauet øges. Når en dieselmotor genererer el, forsvinder en stor del af energien som spildvarme. Man fyrer for gråspurvene så at sige. Dette spild er betydeligt mindre ved batteridrift, og det totale energiforbrug for Aurora og Tycho Brahe bliver derfor 40% mindre ved batteridrift end ved dieseldrift. Sidst, men ikke mindst, så mindskes støjniveauet betragteligt, når færgerne sejler på el, hvilket ikke blot er til glæde for os, der sejler med færgen, men også for marinelivet i Øresund.

Hvor længe holder batterierne og hvor er de placerede?

De batterier, vi har i dag, har en forventet levetid på ca. 5 år. Udviklingen inden for batterier går stærkt, og vi regner med at næste generation af batterier vil få en betydelig længere levetid. Der findes ca. 640 batterier ombord, med en vægt af 90 kg. pr. stk. Batterierne med tilhørende udstyr er placeret i fire store containere på øverste dæk, mellem skorstenene. Totalt er vægten på fartøjet øget med 280 tons.

Hvor lang tid tager det at lade batterierne?

På den danske side lader vi i 6 minutter og på den svenske side lader vi i 10 minutter. Dette er tilstrækkeligt til turen over Sundet.

Hvor meget energi lader vi ad gangen?

Hver overfart forbruger ca. 1.175 kWh, hvilket svarer nogenlunde til forbruget i en gennemsnitlig husholdning på en måned. I hver havn står fastmonterede tårne med robotarme, der automatisk kobler batterierne til elnettet, når fartøjet lægger til kaj. Anlægget lader med 10,5 kV, 600 Amp og 10,5 MW. Batterierne har en total kapacitet på 4.160 kWh, hvilket betyder, at vi altid har et overskud af el, der kan benyttes i tilfælde af strømsvigt eller hvis overfarten tager længere tid end forventet. 

Hvad sker der, hvis batterierne ikke kan lades eller vi løber tør for strøm?

Hvis batterierne af en eller anden årsag ikke kan lades, kan fartøjet sejles enten på hybriddrift eller ved brug af dieselmotorerne. Samtlige maskiner er bibeholdt ombord, og skulle batterierne tømmes helt eller delvist, er det muligt at omlægge til diesel igen eller sejle med hybriddrift, hvilket indebærer en kombination af diesel og batteri. Batteriet kan desuden lades af fartøjets egne dieselmotorer.

Hvad har det kostet at konvertere fartøjet til batteridrift?

Hele projektet er budgetteret til 300 mio. SEK. Projektet er sam-finansieret med INEA under den Europæiske Union, som har bidraget med 120 mio. SEK.

 

Forfatteren har det fulde ansvar for denne publikation. Den Europæiske Union fralægger sig ethvert ansvar for brugen af oplysningerne i publikationen.

Miljøpolitik

Læs vores miljøpolitik.

Miljøpolitik