TrA.Subject

TrA.Announcement

I 2018 blev verdens største batterifærger, Tycho Brahe og Aurora fra ForSea, indviet. Det var afslutningen på et flere år langt projekt, hvor konventionelle dieselmotorer blev konverteret til batteridrift. Den nye teknik reducerer emissionerne med omkring 65 procent, svarende til 23.000 ton kuldioxid om året.

Unik fremtidsløsning

Sammen med ABB har ForSea bygget en unik fremtidsløsning. Konverteringen af færgerne betyder, at der er installeret et batteri på 4.160 kWh på hvert skib. Egentlig er der tale om 640 6,5 kWh-batterier, der er anbragt i containere mellem skorstenene på taget af færgerne. Her forvandles batteriernes kølevand også til opvarmning af alle rum på færgerne. Batterierne skal holde i fem år og indeholder samme effekt som i 70 elbiler. Hele batterianlægget vejer 270 ton, og denne vægt gør samtidig færgerne mere stabile og giver færre vibrationer om bord.

Oplades med grøn strøm

Der bruges omkring 1.175 kWh til en overfart. Det svarer til, hvad en normal villa bruger i løbet af en måned. Batterierne oplades med grøn strøm fra ikke-fossile kilder som vind, vand og sol. En enkelt opladning bruger mere strøm end hele Helsingør. For at sikre færgerne den nødvendige kraft har man nedgravet nye 10.000 volts kabler i både Helsingborg og Helsingør.

En fuldautomatisk, laserstyret robotarm kobles til færgerne, så de oplades, når de er i havn. For at maksimere opladningen benytter robotten 3D-laserscanning og trådløs kommunikation mellem skib og kaj. Hele processen tager mellem 5 og 9 minutter og giver en effektiv opladning til en overfart på 20 minutter. Det sikrer, at færgerne også fremover afgår hyppigt og til tiden.